Haute Couture to wysokie, ekskluzywne krawiectwo, kosztujące krocie a to za sprawą ręcznego wykonania oraz użycia najdroższych i zarazem najlepszych materiałów. Małoopłacalny biznes praktykowany od XVIII wieku aż po dzień dzisiejszy. Kto go zapoczątkował? I jak zmieniał się na przestrzeni lat?
Termin „haute couture” z
francuskiego oznacza „wysokie krawiectwo”. To dział mody
luksusowej, na którą stać tylko nieliczne osoby tak było na
początku, czyli w XVIII wieku, i tak jest po dzień dzisiejszy.
Jednak dzisiejsze haute couture różni się nieco od tego
pierwotnego. Kreacje są szyte ręcznie w pojedynczych,
niepowtarzalnych egzemplarzach. Materiały, z których są wykonane
projekty to najdroższe tkaniny, nici, koronki, kamienie sprowadzane
z różnorodnych zakątków świata.
Można
powiedzieć, że za narodziny haute couture odpowiedzialny jest
Charles Fredrick Worth,
nazywany do dzisiaj Ojcem haute couture.
Chociaż nie był pierwszym i jedynym artystą tworzącym tego
rodzaju modę. Worth był angielskim krawcem, który wyemigrował do
Paryża. Na początku pracował w domu mody Gagelin i tam szlifował
swój warsztat. W 1858 roku otworzył
swój własny dom mody przy Rue de la Paix 7. Zyskał bardzo dużą
popularność i uznanie w niezywkle krótkim czasie. Prawdopodobnie
dzięki niemu dzisiaj możemy oglądać pokazy mody w takiej formie,
ponieważ właśnie Charles zamienił manekiny na żywe modelki, a
także wprowadził zwyczaj tworzenia kolekcji.
Charles Fredrick Worth |
Prekursorką
mody haute couture jest także Marie-Jeanne
Bertin, znana
także jako Rose Bertin. To właśnie ona jest uznawana za pierwszą
wielką osobistość tworzącą wysokie krawiectwo. Bertin żyła w
XVIII wieku, czyli jakieś 100 lat przed Worthem. Z córki policjanta
stała się wielką dyktatorką mody. Początkowo szyła na dworze
Ludwika XVI i rewolucjonizowała damską garderobę. W 1770 roku
Rose Bertin otworzyła swój dom mody. Z czasem jej ogromny talent
dostrzegła Maria Antonina, która wprowadziła ją na swój dwór.
Dbała o wizerunek najważniejszych osobistości. Zyskała nawet
tytuł Ministra Mody. Dyktowała modę wśród elity.
W
1868 roku powołano Le Chambre Syndicale de la
Haute Couture, czyli
Paryską Izbę Handlowo-Przemysłową. Od tamtej pory jakość
produktów haute couture była i jest stale kontrolowana. Nawet praca
projektantów znalazła się pod czujnym okiem Izby. Termin
haute couture zaczęto
powszechnie używać dopiero od 1908 roku. Natomiast od 1945 roku
istnieją specjalne kryteria, które muszą spełniać domy mody,
szyjące haute couture. Są to m.in.:
- Posiadanie atelier w Paryżu
- Posiadanie przynajmniej 2 warsztaty-pracowanie
- Zatrudnianie min. 15 pracowników
- Kreacje muszą być wykonane ręcznie
- Projektanci mają do zużycia określoną powierzchnię materiału.
- W ciągu roku dom mody ma przedstawić minimum 2 pokazy różnych od siebie kolekcji
- Jedna kolekcja ma zawierać 35 sylwetek, przedstawiających stroje dzienne i wieczorowe
Po
zakończeniu II wojny światowej liderem wysokiego krawiectwa stał
się Christian Dior,
który kontynuował sposób pracy Wortha. Stworzył nową sylwetkę
„new look”,
przywracając kobiecość na ulice Paryża. W latach 60-tych XX wieku
haute couture przywitał takich projektantów
jak
Yves Saint Laurent, Pierre Cardin, Andre
Courreges oraz Emanuel Ungano.
Christian Dior |
Yves Sain Laurent |
Od
lat 40-tych do lat 70-tych XX wieku ilość domów mody, tworzących
haute couture drastycznie się zmieniła. W roku
1946
było ich aż 106,
jednak 30 lat później ta liczba zmalała do 19.
Stało się tak za sprawą wprowadzenia nowej mody ready-to-wear,
która dedykowana jest dla mniej zamożnych klientów. To produkcja
konfekcyjna, skierowana nie do jednego konkretnego klienta, a do
określonej grupy. Zdominowała świat mody, wypierając haute
couture, ponieważ jest o wiele tańsza. Biznes luksusowej mody stał
się małoopłacalny. Jednak nie znikł totalnie z powierzchni ziemi.
Do dzisiaj możemy podziwiać kreacje haute couture na pokazach mody
dwa razy do roku, pokazywane przez najbardziej znane domy mody. Można
taką kreację zakupić, jednak robią to tylko najbardziej zamożne
osoby dlatego, że ich ceny przewyższają czasami wartość
samochodu. Większość dzisiejszych projektów haute couture nie
nadaje się do codziennego użytku, a większość osoób uważa, że
to moda tylko na wybieg. Poza tym suknię haute couture po prostu nie
wypada zakładać kilka razy. To raczej kreacja tylko na jeden
wieczór.
Dior Haute Couture spring/summer 2015 |
Chanel Haute Couture spring/summer 2015 |
Making of the Chanel Haute Couture Fall/Winter 2016/17:
Making of a Dior couture dress:
/M
PS.: Jeśli spodobał Ci się ten wpis i chcesz więcej zapraszam Cię do obserwacji mojego bloga i konta Google+. Będę także wdzięczna za każdą próbę udostępniania tej strony dalej, do szerszej publiczności ;) Więcej tekstów już wkrótce, bądźcie czujni ;) :) xoxo
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz