Prét-a-porter to moda, którą tworzą dzisiaj wszyscy projektanci. Rozprzestrzeniana jest na szerszą skalę niż jej przeciwniczka haute couture. Ubrania tworzone są zgodnie z obowiązującymi trendami. To także masowa produkcja ubrań w luksusowym wydaniu. Ciuchy nie są produkowane na zamówienie,
w
pojedynczych egzemplarzach, ale seriami. Ona włada dzisiaj światem
mody. Jak powstała? I w jaki sposób ewoluowała
na przestrzeni lat?
Zobaczcie, a raczej przeczytajcie sami.
Francuski termin prét-a-porter oznacza
ubrania produkowane seriami, do których dostęp jest bardzo łatwy i
szybki. Moda ta jest zupełnym przeciwieństwem haute couture, a jej
początki przypadają
na lata 40-te XX wieku, kiedy to przemysł
modowy rozpoczął ulegać produkcji masowej. Właśnie wtedy
w USA
zaczęto używać terminu ready-to-wear, który oznacza ubrania
gotowe do noszenia.
Pierwszy raz wyrażenia pret-a-porter
użyli Albert Lampreur oraz Jean-Claude Weill.
Na początku lat 50-tych XX wieku
seryjną produkcję ubrań prowadziły małe firmy oraz domy
towarowe, takie jak Pirsunic czy Galeria Lafayette, które nie miały
nic wspólnego z wysokim krawiectwem, cieszącym się ogromnym
prestiżem. Wówczas znane, francuskie magazyny modowe „L'Officiel”
oraz „Jardin des Modes” promowały jedynie produkty z wyższych
półek, na które mogły pozwolić sobie tylko bogate francuzki.
Natomiast mniej zamożne kobiety nie miały nawet pojęcia o
projektantach haute couture, a sama wizyta u krawca była uważana za
fanaberię czy „coś” zbędnego. Bowiem w tamtych czasach
twierdzono, że każda dziewczyna Francji musi umieć szyć tak, więc
szyły same dla siebie
lub kupowały tanie ubrania w domach
towarowych.
Galeria Lafayette dzisiaj |
Wielki przełom przypada na rok 1954 i
przypisuje się go słynnemu Jacques'owi Fathowi. Ubierał on takie
osobistości jak Greta Garbo, Eva Peron, Rita Hayworth czy Ana
Gardner. Gdy wszyscy projektanci specjalizowali się w haute couture
Jacques postanowił iść pod prąd i stworzyć coś zupełnie
innego. Podpisał kontrakt z amerykańskim producentem Josephem
Halpertem. W wyniku tej współpracy powstały dwie kolekcje
pret-a-porter „Jacques Fath for Jospeh Halpert”. W 1954 roku Fath
swtorzył także swoją linię pret-a-porter pod nazwą „Jacques
Fath University”. Francuscy couturierzy byli nieco zaniepokojeni
działaniami Jacques'a, ponieważ bali się zmian i widzieli w nim
ogormoną konkurencję. Fath bardzo szybko i łatwo zdobył klientów.
Byli to głównie młodzi ludzie, pragnący nowych rozwiązań.
Projekty Jacques'a odznaczały się elegancją i seksapilem. Jego
pracę cechowała dynamika dlatego, że tworzył nie na manekinach, a
na żywej modelce. Niestety jego firma przestała się rozwijać. W
tym samym roku, czyli w 1954 projektant, na wskutek choroby, zmarł.
Jego małżonka prowadziła dalej markę, jednak 3 lata później
firma Fatha została zamknięta.
Jacques Fath |
Rok 1954 nie należał tylko i
wyłącznie do Jacqes'a. W tym samym czasie Hubert de Givenchy także
stworzył swoją pierwszą luksusową linię pret-a-porter, która
nosiła nazwę „Givenchy University”. Do powstania tej kolekcji
użyto profesjonalne maszyny z USA.
Project Givenchy 1954 |
Lata 60-te XX wieku to czas kultu
młodości i odnajdywania nowych ideałów społecznych. Młodzi
odrzucali wszelkie stare wartości i poszukiwali innych odpowiedników
także w świecie mody. Podstawową grupą klientów stała się
młodzież. Moda opuściła ekskluzywne atelier i wyszła na ulicę.
Tym samym haute couture zaczęło stopniowo tracić swoją siłę.
Ten okres w modzie pret-a-porter jest
głównie dedykowany słynnemu, francuskiemu projektantowi Yves'owi
Saint Laurentowi. Przeniósł on trendy uliczne na wybieg. We
wrześniu 1966 roku otworzył swój pierwszy butik ready-to-wear.
Mieścił się przy ulicy Rue de Touron. Laurent w okamgnieniu zyskał
uznanie wśród klientów. Z kolei couturierzy byli przeciwni takiej
standaryzacji. Yves odpowiedział na ich niezadowolenie tymi słowami:
„Moda byłaby bardzo zaniepokojona, kiedy jej celem stałoby się tylko i wyłącznie ubieranie bogatych kobiet”.
Projekt YSL 1966 |
YSL with models in 1966 |
Lata 70-te i 80-te to czas upadku
wysokiego krawiectwa na rzecz mody pret-a-porter. Nastąpił początek
mieszania różnych, z pozoru nie pasujących do siebie stylów.
Projektanci wreszcie nie bali się eksperymentować i szukać nowych
rozwiązań. Stopniowo zacierała się granica mody damskiej i
męskiej. Stare style zaczęły powracać, a artyści zaczęli je
odświeżać i tworzyć coś nowego. Z tych powodów okres ten
nazywany jest postmodernistyczną dekadą. Najbardziej znanym,
projektantem tych czasów jest
Jean Paul Gaultier.
Wyraźne różnice między haute
couture a pret-a-porter zaczęły zanikać. Dzisiaj jedynie
niewielkie cechy odróżniają je od siebie.
Właśnie w ten sposób ewoluowała
moda ready-to-wear, która na dobre zawładnęła światem mody.
Oczywiście nie wykluczyła całkowicie z niego wysokiego krawiectwa,
ale to ona dominuje
od lat 70 do dzisiaj. Jej strategia
jest bardzo prosta. Mianowicie skierowana jest do ludzi mniej
zamożnych, nawet do takich szarych człowieczków jak my, których przecież istnieje większość. Ponadto jest bardziej
opłacalnym biznesem od haute couture i nie wymaga odpowiednich
kryteriów.
/M
PS: Jeśli spodobał Ci się ten wpis proszę pozostaw po sobie ślad. Dziękuję ! :) xoxo
Zobacz także:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz